+420 417 532 677
Menu
E-shop Koloshop.sk Magazín iDomestik.cz

Náš tím je tu pre Vás

+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pi: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.sk
info@koloshop.sk

Odpovieme do 24 hodín

Kontaktujte nás Kontaktujte nás

Sledujte Koloshop

Ako prerobiť kolesá na bezdušový systém?

Láka vás bezduché, ale neviete, ako na to? V tomto článku sa dozviete všetko o prechode na bezdušový systém, jeho výhodách a nevýhodách a množstvo ďalších informácií.

V niekoľkých našich predchádzajúcich článkoch sme už spomínali takzvaný "bezdušový systém". V nasledujúcom článku by sme chceli vysvetliť, čo to je a čo je pre tento systém potrebné.

Čo je to bezdušový systém?

Ako prerobiť bicykel na bezdušový systém?

Už z názvu je zrejmé, že ide o systém, ktorý využíva iba vzduch, a nie rúrku medzi obručou kolesa a plášťom. Tak ako autá alebo motorky už roky jazdia bez duší, bezdušový systém sa v cyklistike stal za svoju viac ako 20-ročnú históriu v podstate štandardom. Bezdušové pneumatiky boli vyvinuté predovšetkým na elimináciu klasických prierazov, ako sú rôzne prepichnutia duše od tŕňov, ostrých kameňov, skla alebo klincov. Bezdušové pneumatiky tiež nepodstupujú riziko prepichnutia duše pri prejazde rôznych prekážok. K ďalším veľkým výhodám patrí zníženie trenia medzi dušou a plášťom a predovšetkým celková hmotnosť bicykla. V súčasnosti sa bezdušové systémy plášťov často používajú na trailových, enduro, zjazdových, ako aj gravelových bicykloch. Bezdušové pneumatiky sa v súčasnosti nachádzajú aj na cestných bicykloch.

Tento systém má však svoje špecifiká. Nemožno ho realizovať na každom bicykli alebo pneumatike. Kľúčom k úspechu je mať ráfiky, ktoré podporujú bezdušový systém, tomu sú prispôsobené pätky ráfikov. V minulosti sa bezdušové ráfiky vyrábali aj z bežných ráfikov, ale existovalo riziko, že sa plášť odlepí od pätky. Ďalším dôležitým prvkom je plášť pripravený na bezdušový systém, označovaný skratkou TLR, TR, TLE atď.. Tieto pneumatiky sa od bežných duší líšia tým, že najčastejšie majú kevlarovú pätku a menej poréznu štruktúru, aby vzduch neunikal cez pneumatiku. Po dobre zvolenom ráfiku a plášti zostáva už len vyberať ventil, bezvzdušnú pásku na ráfik a tesnenie.

Ako prestavať bicykel na bezdušový systém?

Výhody a nevýhody bezdušového systému

Hlavné výhody bezdušových pneumatík zahŕňajú možnosť jazdiť pri nižšom tlaku a s tým spojenú lepšiu priľnavosť, trakciu a pohodlie. Vďaka absencii duše sú bezdušové pneumatiky menej náchylné na prepichnutie v dôsledku prepichnutia duše alebo narazením na tŕň či iný ostrý predmet. Ak sa tak stane, pravdepodobne si to mnohokrát ani nevšimnete vďaka tesniacej hmote, ktorá dokáže utesniť diery až do veľkosti 4 mm. Ak dôjde k väčšiemu poškodeniu plášťa, ktoré tesniaca hmota nedokáže opraviť, dieru môžete opraviť knôtmi alebo do plášťa vložiť dušu a pokračovať v jazde. Nevýhodou plášťov TLR môže byť ich montáž, ktorá môže byť niekedy naozaj náročná. Môže sa stať, že pri dlhšom nepoužívaní sa kolesá môžu pomaly vyprázdňovať, a to v dôsledku odkvapkávania tesniacej hmoty z vnútorného povrchu pneumatiky. Ďalším menším mínusom je možnosť odlepenia plášťa od ráfika pri jazde s nízkym tlakom v pneumatikách. Napriek všetkým možným plusom a mínusom si myslím, že bezdušové plášte sú takým štandardom, ktorý v súčasnosti patrí hlavne k horskej cyklistike.

Láka vás "tubeless", ale neviete, ako na to?

Ak chcete svoje kolesá prerobiť na bezdušové, prvý krok je riadne vyčistiť a odmastiť ráfik, napríklad pomocou izopropylalkoholu alebo odstraňovača lepidla Muc-Off. Keď je ráfik dostatočne vyčistený, ďalším krokom je nanesenie bezdušovej pásky, ktorá zabraňuje úniku vzduchu a tesniacej hmoty cez ráfik. Samozrejme, existujú aj tzv. UST ráfiky, ktoré nemajú vnútorný povrch vyvŕtaný pre niple, kadiaľ by mohol uniknúť vzduch, ako napríklad Mavic Crossmax XL ráfiky, a nie je potrebné ich lepiť. Správna šírka pásky sa určuje podľa vnútorného priemeru ráfika, takže ak máte vnútorný priemer ráfika 24 mm, odporúča sa použiť pásku širokú 25 mm. Na výber je mnoho druhov pások, ale osobne mám najviac odskúšané pásky od Stans No Tubes alebo Muc-Off, ktoré fungujú naozaj dobre.

Ako prerobiť bicykel na bezdušový systém?

Ak ide o inštaláciu pásky, najlepšie je začať prikladať pásku približne 5 cm pred otvor ventilu a po nanesení pásky po celom obvode kolesa skončiť opäť 5 cm za otvorom ventilu. Páska by mala byť napnutá a dobre prilepená k ráfiku. Ak je všetko vykonané dobre , potom nainštalujte bezdušový ventil, ktorý musí byť riadne utiahnutý, aby sa zabezpečilo dobré utesnenie. Pri ventiloch je potrebné venovať pozornosť správnej dĺžke a tvaru tesnenia na konci ventilu. Na výber je mnoho modelov a farieb (napr. iiSuper patentovaný bezdušový ventil Alloy), ktoré môžu dopĺňať celkový štýl bicykla. Bezdušovú pneumatiku stačí nasadiť do pripraveného ráfika a naniesť tesniaci prostriedok podľa vlastného výberu, v našich službách používame najmä Stans No Tubes Quart a Muc-Off No Puncture. Čo sa týka samotnej aplikácie tmelu, existujú dva spôsoby, a to vliatie tmelu priamo do pneumatiky, kým nie je úplne usadená na ráfiku, ale existuje riziko rozliatia tmelu, ak pneumatika dobre nesadne. Druhou a bezpečnejšou možnosťou je aplikovať tmel pomocou injektora cez bezdušový ventil. Dôležité je správne dávkovanie (každý tmel má iné), ale napríklad Muc-Off No Puncture má nasledovné hodnoty pre cestné pneumatiky 30-45 ml, MTB 26" a 27,5" 60-75 ml, gravel 60-75 ml, MTB 29" 105 -140 ml a pre zjazdové pneumatiky sa odporúča 120-140 ml.

Ako prerobiť bicykel na bezdušový systém?

Na prvotné nahustenie je najlepšie použiť kompresor alebo dielenskú pumpu s tlakovou nádržou (Blackburn Chamber Tubeless), ktorá svojím tlakom zabezpečí správne uzamknutie pneumatiky v ráfiku. Správne zacvaknutie pneumatiky je najčastejšie sprevádzané hlasným buchnutím. Ak je všetko v poriadku, môžete vyraziť na jazdu. Tesniaci prostriedok by sa mal pravidelne dopĺňať raz za 2-3 mesiace. Ak na trase dostanete veľký defekt, ktorý tesniaca hmota neutesní, pneumatiku možno účinne opraviť pomocou knôtov (sada na opravu bezdušových pneumatík Lezyne), ktoré dieru utesnia a dostanete sa späť na cestu. Väčšina tesniacich prostriedkov už akceptuje kanistre CO2, ktoré dokážu koleso nafúknuť rýchlejšie, ale nikdy nenahradia správne nahustenie pneumatík do ráfikov kompresorom.

Ako prestavať bicykel na bezdušový systém?

Prestavba kolesa na bezdušové pneumatiky nie je žiadna veľká vec a zvládne ju každý, ale ak sa na ňu z nejakého dôvodu necítite, neváhajte sa obrátiť na našich kolegov v servise, ktorí vám s bezdušovým systémom radi pomôžu.

Ak si po prečítaní tohto článku stále nie ste istí bezdušovým systémom vášho existujúceho alebo nového bicykla, radi vám poradíme telefonicky na čísle 417 532 677, mailom info@koloshop.cz alebo navštívte jednu z našich kamenných predajní v Tepliciach alebo Prahe.

Ondra Kinkor, vedúca Pražskej pobočky Koloshop.cz

Viac ako 20 rokov na trhu
Viac ako 20 rokov na trhu

Časom overená kvalita

Top značky
Top značky

Len overené produkty

Odborný personál
Odborný personál

Poradíme Vám s výberom

Autorizovaný servis
Autorizovaný servis

V zázemí dvoch predajní

Náš tím je tu pre Vás
+420 417 532 677
+420 417 532 677

Po - Pi: 9:00 až 17:30 hod.

info@koloshop.sk
info@koloshop.sk

Odpovieme do 24 hodín